lördag 4 april 2009

Madde: Ellen och Nellie!

Nyfödda Ellen och Nellie, med pappas hand...

Som Jonas skrev, är de små liven här nu! De kom till världen den 31 mars, Nellie 13.45 och Ellen 13.55. Min förlossning sattes igång samma dag kl: 12.20, så det gick väldigt fort!

Under natten hade jag haft lite värkar, vilket var till följd av hinnsvepningen den 30 mars. Dessa avtog framåt morgonen för att vara helt borta, flera timmar innan igångsättningen. Men de var inte förgäves, dessa värkar hade gjort livmodertappen tillräckligt mogen för att kunna sättas igång genom att göra hål på fosterhinnan. Tror att jag var öppen 2-3 cm.

12.20 gjordes hålet på hinnan, 2 min senare började jag få värkar. De blev väldigt kraftiga på en gång och accelererade väldigt snabbt. Jag gick med gåbord under en tid för att hjälpa förlossningen att gå snabbare. Tillslut blev värkarna outhärdliga och jag började använda mig av lustgas, fortfarande ståendes vid gåbordet. Detta var ungefär 20-30 min innan de små kom, vilket ingen utav oss kunde ha trott! Helt plötsligt började jag känna krystvärkar och informerade ganska panikartat barnmorskorna om detta. De hjälpte mig till sängen och fick lägga ned mig då jag försökte att inte spänna en muskel, inte skulle jag krysta än! De kollade hur mycket jag var öppen och kom fram till ungefär 6 cm. Jag fick ännu en krystvärk då jag försökte slappna av så mycket som möjligt, skrek till barnmorskorna att nu kommer en till. De sade åt mig att vara noga med andningen tills värken var över och de hann precis känna att jag var öppen 8 cm innan nästa krystvärk kom; Nellie var ute! Läkare och alla möjliga forsade in i rummet och hann inte göra så värst mycket för att förbereda för nästa bebis. Två krystvärkar senare var Ellen ute, 10 min efter sin syster.

De vägde och mätte dem: Nellie vägde 3015 och var 47 cm lång, Ellen vägde 2650 och var 46 cm lång. Läkarna konstaterade att allt såg ut som det skulle och att jag nu kunde amma flickorna. De ammades samtidigt och var så otroligt fina!

Vi fick åka hem igår runt 14, helt otrolig känsla att få komma hem med sina små bebisar! De är lugna och goa (än så länge ;) ) och gör inte så mycket mer än att äta o sova. Ibland ligger de o kikar en stund, utforskar, och det är SÅ mysigt!

Imorgon kommer storasyster Julia hem, har längtat så! Hon har redan sett sina syskon, hon kom till förlossningsavdelningen några timmar efter att de små kommit. Tänk vad stolt hon är!

Nu har jag inte tid att sitta mer. Vi får se hur lång tid det tar innan jag uppdaterar igen ;)

Tack och hej!

9 kommentarer:

  1. Grattis igen!
    Åhhh, så glad jag blir & rörd när jag läser! Kram på er allihopa, du är så duktig!

    SvaraRadera
  2. Åh, vad härligt det är att läsa att allt gick fint och allt går bra NU! Vi hör av oss nästa vecka när vi alla har blivit friska. Längtar fruktansvärt mkt tills vi får se dom små!!! Kram i massor!

    SvaraRadera
  3. Stort grattis! Härligt att de gick så fort & att allt gick bra!
    Mvh Caroline

    SvaraRadera
  4. Åhh vilka sötnosar, det lilla man ser iallafall.. hihi Julia måste vara hur stolt o glad som helst.
    Stort grattis till era små goa bebisar!

    SvaraRadera
  5. Vad skönt att allt gick bra. Mysigt att vara hemma med dom nu. Lycka till och grattis igen. Kram

    SvaraRadera
  6. Åh grattis igen! De är verkligen jättesöta och fina namn också :D

    SvaraRadera
  7. vilka små sötisar:) Skönt att allt gick bra tillslut..
    Fina namn också. Har ni tänkt på att Ellen och Nellie nästan blir motsatta namn baklänges? eilleN nellE :) Jag tycker iaf ni fått två söta töser men två fina namn hur som hellst! Kramae

    SvaraRadera
  8. åh vilka sötingar! hoppas att allt går bra nu! :D skönt att vara hemma förstår jag.. sjukt fort gick det..hoppas att det blir så för mig med, när det väl blir dags :P Kram

    SvaraRadera

Antal besökare idag:

Antal besökare sedan 26/5-2009: