söndag 10 maj 2009

Madde: Smaken är som baken!

Eller ja...

Vad jag ville komma till var att jag bakat idag. Jag nöjde mig såklart inte med att bara göra en sak. Nej, jag ska minsann göra allt på en gång!

Jag började med att göra en pajbotten då Jonas tyckte att jag skulle göra en rabarberpaj(det var dags att använda rabarbern som låg i frysen). Under tiden som pajbotten stod i kylen och stelnade använde jag resten av rabarbern och lite röda vinbär(som också fanns i frysen) till att koka lite kräm, samtidigt som jag med hjälp av Jonas slängde ihop en gaffelkaksdeg med havresmak (bläckfisk som man är). När gaffelkakorna gräddats (en sådär 90st) och krämen var färdig stoppade jag in pajen i ugnen och gick för att mata flickorna. När de var färdiga var pajen straxt färdig, så jag gick o kikade på den ett par ggr innan den togs ut. Den ser ut att ha blivit jätte bra. Jag ska smaka imorgon, tillsammans med en kopp kaffe, runt lunchtid någon gång. Det ska bli gott :)

Måste tillägga att jag aldrig någonsin kokat kräm förut, har heller inte sett någon annan göra det. Det enda jag gick på var min mormors ord som hon sade här om dagen: "Ha i lite potatismjöl och socker, på känn". Oki, tänkte jag, det blir nog "bra". Men det blev faktiskt BRA! *mumma*

Gaffelkakorna ligger numer i frysen och väntar på att den 9e Juni ska infinna sig. Jonas 26 års dag, med andra ord! Han har förutom gaffelkakor beställt kanelbullar, kokosmuffins och "märtas skurna chokladkakor". Så det blir lite baka framöver. Den 8e eller 9e Juni blir det till att fixa iordning en tårta också, annars går det inte!

Kladdigt inlägg, men måste ändå tillägga: allt bak klarades av på smärta 2½h, det ni ;)

God natt och goda drömmar! (ett skämt på kvällskvisten=dålig humor) *hehe*

1 kommentar:

  1. Jäklar, vad du grejar!
    Själv har jag bara "bakat" ett bröd med vatten för några månader sedan & då var jag stolt haha xD
    Bullmamma, jaha bjuder du på fika någon dag då? *bjuder in mig själv* Liam är frisk nu. Puss

    SvaraRadera

Antal besökare idag:

Antal besökare sedan 26/5-2009: